تبلیغات
معماری به روز - معماری بلند مرتبه سازی‌
 
جمعه 4 آذر 1390 :: نویسنده : یاشار



شناخت ویژگی های معماری برج با عمل كردهای خاص یا متنوع از مسائلی است كه امروزه در عرصه دانش معماری از جایگاه خاصی برخوردار است كشور ما نیز مانند همه جای دنیا با انگیزه صرفه جویی در مصرف زمین گران قیمت مراكز شهرهای بزرگ به بلند مرتبه سازی روی آورده است .
اما آنچه كه در این امر مشهود است عدم وجود شرایط و نظامات لازم برای ایجاد نوعی بلند مرتبه سازی همگون با شرایط زمان در كشورمان می باشد ساختمان بلند مرتبه بیش از هر چیز با مشخصه تكنولوژی برتر شناخته می شود منظور از این نوع تكنولوژی برتر مصالح و لوازم و تجهیزات اجرایی خاص است كه جدای از شكل گیری برجها نمی باشد كار این تكنولوژی فقط در مرحله ساخت تمام نمی شود بلكه در مراحل بهره برداری و نگهداری هم ادامه دارد .
این تكنولوژی را نمیتوان با تركیب ساده تكنولوژی و فن آوری های متعارف و آموزشی آكادمیك بدست آورد بلكه باید در طی مراحل عملی اجرای آن نیز به كسب تجربه و درك عملی این فن آوری ها نیز پرداخت مسائل مربوط به تغییر ماهیت الگوهای متعارف معماری ، سازه ، تاسیسات مكانیكی برقی و اثرپذیری بناهای مجاور این بلند مرتبه ها از عواملی است كه ماهیت الگوی خاص و پیچیده و در عین حال تازه ای را به شكل گیری و كیفیت ساخت و ساز این بناها می دهد . بررسی نمونه های مشابه در بلند مرتبه سازی و مسائل اولویت های اصلی در شكل گیری این بناها و معضلات و پاین تغییر و تحولات در معماری آمریكا (1900_1990) به صورت ایجاد سبك جدیدی از بلند مرتبه سازی در مركز سنتی شیكاگو بروز كرد . مسائل و معضلات ناشی از رشد بی رویه جمعیت پس از جنگ جهانی دوم باعث شد تادست اندركاران و طراحان برای تطابق بهینه فضای موجود با شمار روز افزون جمعیت جهان به برج سازی روی آوردند .

توجه به پس آمدهای این نوع برج سازی ذر عرصه شهر سازی و نیاز به تخصص های لازم سبب شد كه برج سازی بعنوان یكی از مقولات مهم و فابل توجه در عرص مهندسی و معماری تشكیل كنفرانس ساختمانهای بلند در هنگ كنگ به سال 1990 و ارائه مقالاتی در مورد معماری بلند مرتبه سازی در زمینه های مختلف بیان گر اهمیت برج سازی در جهان امروز می باشد مقالاتی كه در زمینه های مختلفی همجون سیستمها و مفهوم ها ، سازه های ساختمانهای بلند مرتبه ، ساختمانهای اداری بلند مرتبه ، نوع آوری در عرصه طراحی ساختمانهای بلند ، سیستمهای مدولار ، ادغان بررسی های زیبایی شناختی و خرم سازی در طراحی ساختمانهای بلند مفهوم جامعه شهری عمودی رفتار اجتماعی ساكنان ساختمانهای بلند ، صرفه جویی در هزینه های انرژی ایمن سازی در برابر آتش كنترل لرزه ای در زمینه باد و زلزله و … ارائه شد كه همگی بیان گر استلزام تخصصهای متنوع در طراحی و اجرای برجها بود .
فن آ وری پیچیده و در عین حال پیشرفته كه به تركیب پیچیده ای از علوم مختلف نیاز مندند سبب ایجاد انواعی از برج سازی در دنیا شده كه در آن تكنولوژی حرف اول را می زند كاربرد لوم و فنون جدیدی همچون سازه های سه بعدی مسائل زیست محیطی مواد و مصالح جدید و … به تدریج برج سازی را به صورت نمادی از این علوم در بطن جامعه مطرح می كند .شاید واژه علوم بیان گر بخشی از تخصص های لازم در ساختمان یك برج باشد و بخش دیگر را به فن وهنر معماری اطلاق كرد در عین حال نوع معماری این برجها نیز نیازمند اشنایی با س آمدهای غیر قابل فن آوری های پیشرفته و مدرن ( به روز ) می باشد .
شاید بتوان سبكی از معماری به نام هایتك High-Tech را برای ایجاد این نوع برجها مناسب شمرد معمارانی همچون رنزو پیانو و نورمن فاستر و سزار پلی از جمله معمارانی هستند كه كارهای آنها در زمره این سبك واقع می گردد مخصوصا اینكه برج سازی را نیز در تجربه كاری آنان میتوان یافت میتوان با بررسی نحوه برخورد و نوع شكل گیری برج در فرآیند طراحی این معماران به ارائه راهكارهایی فن وری های جدید در بلند مرتبه سازی كه معطوف آخرین دست آورد های تولیدی می باشد در شكل گیری این بناها نقش اساسی ایفا می كنند مواد ، مصالح و سازه های بكار رفته در این بناها همگام و همسو با پیشرفتهای فن آوری در عرصه علوم مختلف خود را جزء لاینفكی از بلند مرتبه ها نشان می دهند .
در پروژه اداری ـ مسكونی سیدنی پیانو برای بنا نمایی از جنس شیشه به صورت سطحی ممتد كه جداره ای نسبتا نامرئی را ایجاد می كتد استفاده كرده است نماشرقی مجموعه با شبكه بندی زیبای شیشه آن بیانی هنرمندانه از برج در یك فضای شهری است كه خود پیانو آنرا مجسمه متحرك توصیف می كند . شبكه بندی شیشه این بنا محصول همكاری گروه متخصص شیشه با گروههای سازه و طراح بنا بود هر كدام از شبكه های شیشه ای به صورت چسبان با گیره های مخصوصی كه هر كدام به گیره های ردیف بالا و یا پائین نزدیك به سازه بناست ، حمایت می شوند در روی هر كدام از این شبكه ها دستگاههای حساسی قرار داده شده اند تا احیانا جابجایی و دررفتگی شیشه ها را در بنا اطلاع دهند تا نسبت به تعمیر و تعویض آن قسمت از بنا اقدام شود .
در برج بانك شانگهای اثر نورمن فاستر ، استفاده از شیشه به حدی وفور می یابد كه از آن در كف برخی از طبقات هم استفاده می شود و این كف شیشه ای در كنار نمای شیشه ای بانك فضایی دل باز و شفاف ایجاد می كند و چشم اندازهای زیبا و متنوع از داخل و بیرون برج در تقاط مختلف آن ارائه می دهد نوعی از شیشه با مقاومت خاص و بالا مقاوم در برابر بادهای موسمی دریا كه ساختمان دقیقا در جلوی آن قرار دارند .
سازه های بكار رفته در ساختمان این بلند مرتبه ها نیز قابل توجه می باشد اغلب این ساختمانها دارای ابداع و اختراعی از سازه های جدید و به روز می باشد در برج شانگهای خوشه های نزولی طبقات از یك جفت دكل فلزی آویزان می شوند خرپاها دو طبقه ای كه گوشه های طبقات از آن آویزان می شود در 5 نقطه بالای ساختمان به این دكل ها متصل می شوند .ستونهایی كه در دسته های 4 تایی سازمانهی شده اند به همراه این سازه پیشرفته فضای بسیار وسیعی را بدون ستون پوشش می دهند در برج ترن توكیو هم فاستر نیمی از طبقات اداری را از نیمه دیگر آویزان كرده است .
سازه كلی بنا تركیبی از فولاد و بتن می باشد در برج اداری ـ مسكونی سیدنی استرالیا ممجموعه از قالب بتنی بیضی شكلی كه هسته اصلی برج را تشكیل می دهد ساخته شده است این هسته با جایگیری كم خود در قسمت پائین در طبقات بالاتر به صورت كنسولی ادامه پیدا میكند .
دالهای بتنی پیش تنیده و تیرهای اصلی و بتنی عناصر سازه ای اصلی این هسته می باشند در اجرای این برج وجود تیرهای پیش تنیده در مجموعه و ساخت و ساز آنها قبل از اجرا و در حین عكلیات خاكبرداری سبب شد كه این برج كه به خاطر بازی های المپیك سیدنی به سال 2000 طراحی شده بود سر موعد و با اجرای دقیق به پایان برسد در این برج از دومین طبقه زیر زمین تا سه طبقه پائین تر بنا از سازه ای بتنی و پیش ساخته تشكیل شده بین طبقه دوم زیرزمین تا طبقه سوم بنا ، ستونهای فولادی همراه با بتن بكار رفتند از طبقه سوم به بالا سازه فولادی بنا كارانت فال بار دالهای بتنی طبقات را به سازه فولادی بر عهده دارد كنسول انجام شده در این برج نیز در نوع خود جالب می باشد طولی متغیراز 15 سانتیمتر در طیقه چهارم بنا تا طول 6 متر در آخرین طبقه ( طبقه 41 ) .
سازه های بكار رفته در برج بانك تجارت فرانكفورت نیز بیانگر فن آوری بالای این مجموعه می باشد هر شش طبقه در این برج وزن خود را به وسیله خرپاهای عظیم الجثه و پرندیل كه دهانه 34 متر را بدون ستون پوشش داده اند و در كف باغها به كار گرفته شده اند به ستونهای مركب از فولاد و بتن در گوشه های پلان مثلثی شكل ساختمان انتقال می دهند .سازه هایی كه فاستر در این برج و برجهای دیگر خود بكار برده محصولی از همكاری مشترك او با گروه مهندس سازه با مدل سازی های سه بعدی و كامپیوتری میباشد كه نهایتا منجر به احداث چنین بناهایی می شوند ..
قرار گیری ساختمانهای بلند مرتبه در درون بافت شهری نیز از مسائل ثانویه این ابنیه بود . مسائلی كه قبل از احداث این بنا در داخل بافت شهری پیش بینی نشده بود بعدها خود را نشان داد ساختمانهای بلند مرتبه علاوه بر ایجاد نوعی وسیله جهت یابی شهری سبب ایجاد مسائل : جلوگیری از رسیدن نور طبیعی و هوا به زمینها و ساختمانهای مجاور ، سایه افكنی بر خیابان و ساختمان و تاسیسات مجاور ، محدو كردن میدان دید ساختمان های اطراف ، تاثیر آن در خط آسمان و منظر شهری و فضاهای عمومی علاوه بر موارد فوق نكته مهم دیگری نیز در این امر بود توسعه عمودی زیست شهری با افزایش تراكم نفر بر متر مربع در منطقه نیاز به توجه جدیدی به نحوه تخلیه و سبك سازی تراكم در حوزه نفوذ بلند مرتبه را خاطر نشان می كرد . نیاز به وجود سوپاپهای تخلیه ای كه تراكم حاصل از بلند مرتبه سازی و تردد وسایل نقلیه به وجود می آورد از مسائل اصلی دیگری در این امر بود توجه به این نكته جالب خواهد بود كه آسمان خراشهای نیویورك بالای محدوده متروی عظیم شهر قرار دارد كه آنرا با درون و برون شهر مرتبط می كند .
قرار گیری برج اداری ـ مسكونی خیابان فیلیپ سیدنی در كنار یكی از خیابان اصلی شهر موید این امر می باشد از طرف دیگر قرار گیری ساختمانهای بلند ذر مناطق شهری بر خلاف قوانین مهندسی یاختمان كه امكان تشابه در نقاط مختلف تا حدودی دارند تابع شرایط اقلیمی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره محدوده مورد نظر نیز می باشد بلند مرتبه هایی كه در تداوم ساخت شهری و متناسب با فرهنگ عمومی حاكم بر منطقه باشند.
در پروژه برج قرن در توكیو معمار بنا نورمن فاستر ، برج را یك ساختمان كاملا ژاپنی اعلام می كند و آن را در ادامه بناهای شهری ژاپنی می شمرد به طوری كه خود فاستر نیز می گوید برای او خط آسمان شهر ، سبك بناها و اماكن مهم اطراف ، طبیعت و بافت شهری ، سبك و دوره هایی معماری ساختمانهای همجوار و مسائل دیگر اهمیت دو چندانی دارند .
فرم منحنی بكار گرفته شده در پلان برج سیدنی به نوعی به بیان استعاره ای از حركت امواج دریای سیدنی و همچون بادبان یك كشتی اشاره دارد دریایی كه برج به آن كاملا احاطه دارد نوعی بیان شاعرانه از موجودیت ساختمان در ارتباط با دریا ساختمان در سایت Aurora در مجاورت باغ گیاه شناسی سیدنی و در منطقه نسبتا مهم از نظر مالی قرار دارد .
ارتباط آن بنا با بندر سیدنی نیز كاملا مشهود می باشد برج به گونه ای طراحی شده است كه سایه برج به ارتفاع نزدیك 90 متر به باغ گیاه شناسی اطراف آن نمی افتد در حقیقت ارتباط تعاملی برج در نسبت با باغ گیاه شناسی فرم خاصی را به آن داده است . مسائل معمارانه نیز در طراحی برجها همواره مدنظر بوده اند تراسهای برج بانك تجارت در فرانكفورت امكان تماشای شهر را در ارتفاعات مختلف ساختمان و از جهات مختلف میسر می سازند ایجاد شفافیت با استفاده از شیشه در ایت بنا نیز امكان دید و ارتباط بصری در طبقات مختلف بنارا فراهم می كند به طوری كه كارمندان در طبقات مختلف بنا به مانند مجموعه ای كه ارتباط بصری با یكدیگر دارند در ساختمان مشغول به كارند نوعی وحدت و یكپارچگی در طبقات مختلف بنا .
در پروژه بانك شانگهای نیز نیز فاستر از شیشه علاوه بر نما در كف طبقات نیز استفاده كرده است تا به این وسیله فضایی دلباز ، وسیع و شفاف را برای بیننده ایجادكند و یا در پروژه برج سیدنی اثر پیانو توجه به اشل انسانی در پروژه با استفاده از میدان عمومی كه برج اداری را به برج مسكونی ملحق می كند و با سازه سبكی برای پوشش نسبی محوطه میدان شیشه بكار رفته در نمای ساختمان نیز امكان دید به بنای اپرای سیدنی بعنوان شاخص كالبدی شهر سیدنی را دارد .مسئله محیط زیست و توسعه پایدار و مواد قابل باز یافت نیز از مسائل دیگری است كه در عصر حاضر خود را با عینیت بیشتری مطرح كرده است .
مسائلی همچون سوراخ شدن لایه اوزن ، گرم شدن تدریجی و بالا رفتن دمای كره زمین همه و همه باعث نوعی نگرش موشكافانه به استفاده از قابلیتهای بالقوه محیط زیست شده است حتی برخی معتقد به سبك خاصی از معماری به نام اكوتك شده اند كه هدف از آن استفاده از نیرئهای طبیعی همچون باد ، آب ، نور ، مواد قابل باز یافت و غیره در بنا می باشد .
در بانك شانگهای اثر فاستر از آیینه و جمع كننده های انرژی حرارتی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بنا استفاده كرده است در برج بانك تجارت فرانكفورت هم با استفاده از پنجره های دو جداره در 1پشت دیواره ای بادشكن و تاسیسات لازم در 60% ایام سال از تهویه طبیعی استفاده می كند و تا حدود 3/1 مصرف انرژی را در این برج نسبت به استانداردهای آلمان كاهش داده است .
تراسهای باغ مانند این بنا علاوه بر ایجاد دید مناسبی در دال بنا ئ ارتقاء كیفیت بصری فضا می شوند.سبب بوجود آمدن حالت تهویه ای بسیار مناسب در آن نیز می شوند نور حاصل از شكاف موجود در هسته داخلی این بنا نیز قابل توجه می باشد با قرار دادن این شكاف عمیق و مرتفع در بنا نور طبیعی مورد نیاز را به طبقات مختلف می رساند علاوه بر این بنا این امر در برج قرن و برج شانگهای نیز مشهود است در پروژه برج اداری ـ مسكونی سیدنی نیز همانطور كه خود پیانو نیز اعلام می كند هدف اصلی همراهی خود را در جهت كنترل نسیم وزیده شده از سمت دریا قرار می دهند .
همجنین قرار گیری شیشه ها در داخل بنا نیز سبب ورود نور طبیعی به وفور و به خوبی در بنا می شود و در عین حال سبب ایجاد دیدی مناسب از سمت داخل بنا به باغ گیاه شناسی و اپرای سیدنی و دریا می شوند باغ زمستانی كه پیانو آن را در این بنا بكار برده است به نوعی سبب ایجاد حالت تعادل حرارتی در تابستان و زمستان دربنا می شود قرار گیری آتریوم وسیعی در وسط بنا به گونه ای كه سبب حبس هوا و ایجاد نوعی تعادل و گردش در داخل بنا می باشد .
مسئله مهم دیگری كه می توان به آن اشاره كرد مسئله مدیریت اجرایی این ساختمانهای بلند مرتبه می باشند كار احداث و تداوم ساخت این مجموعه ها اگر به صورت كاری دقیق و منظم و با دقت پیش نرود حاصل امر چیزی بجز خرابی و با عدم اطمینان به پایان به موقع كار و خراش در منظر شهری خواهد بود یك پروژه دقیق با مدیریت كلان بر اتمام به موقع و جواب دادن به نیازهای آن مقطع زمانی سبب حصول منافع اقتصادی فراوانی نیز به دارندگان و بانیان این امر خواهد شد مسئله ای كه احداث برج را عمدتا بر این پایه واقع شده است .

نتیجه گیری :
احداث بلند مرتبه ها از مراحل اولیه طراحی تا مراحل نهایی ساخت و اجرا نیاز مند كار دقیق و كوشایی است مسائلی همچون استفاده ار تكنولوژی به روز و مدرن ، سازه های جوابگوی بنا ، مسائل محیط زیست ، توجه به دید و منظر در بافت شهری و در داخل بنا ، توجه به میزان مصرف انرژی رد این ابنیه و رفاه ساكنین آن از مسائلی است كه در عصر حاضر اهمیت دو چندانی پیدا می كند علاوه بر این امورو شاید در راس آن مسائل مدیریت كلان هری در بلند مرتبه سازی ها و مدیریت های اداری نیز ز مسائل دیگری است كه در مورد این ابنیه باید مورد توجه واقع شود مقاله حاضر كوشش و خلاصه ای در جهت حساسیت بخشیدن به این امور در معماری و مهندسی كشورمان در عصر حاضر بود .

 
 





نوع مطلب : مقالات معماری و عمران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 14 آذر 1390 09:04 ب.ظ
از غافلان محرم مرا جدا کنید

کم کم پروانه های روز دهم را صدا کنید

چیزی دگر به شهادت مولا نمانده است

هیئت که میروید مرا هم دعا کنید
چهارشنبه 9 آذر 1390 11:50 ق.ظ
سلام یاشار جان

مطلب جالبی بود ماشالله اینه مه مهندس داریم وخودمون خبر نداشتیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


معماری به روز
درباره وبلاگ

معماری بازی استادانه ، صحیح و با شکوه توده هایی است که در روشنایی با یکدیگر جمع می شوند چشمان ما برای مشاهده ی صورت ها (فرمها) در روشنایی ساخته شده اند ؛ نور و سایه این صورت ها را آشکار می کنند ؛ مکعب ها،مخروط ها ، کره ها ، استوانه ها یا هرمها صورتهای بزرگ اولیه ای هستند که نور آن ها را به گونه ای ممتاز آشکار می کند؛ تصویر این صور در درون ما و بدون ابهام متمایز و ملموس است . به همین دلیل است که این ها صور زیبا ، زیباترین صورند . همه کس ، از کودک گرفته تا وحشی و ما بعد الطبیعه دان با این مطلب موافق است . این امر به ماهیت هنر های تجسمی مربوط می شود .

معماری به روز

مدیر وبلاگ : یاشار
نویسندگان
نظرسنجی
بهترین معمار جهان کیست ؟








آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
عضویت سریع [RegFastForm]